Edvida
Kompetensutveckling för ett livslångt lärande
Det självklara valet för kompetensutveckling – stärk din verksamhet eller väx i din egen yrkesroll!
Beteendepedagogik
Denna utbildning i beteendepedagogik är designad för att utrusta personal inom LSS, socialpsykiatri och HVB med de verktyg och kunskaper som krävs för att stödja individer i deras personliga utveckling och främja nya konstruktiva beteendemönster.
Utbildning: Beteendepedagogik
Termin: 1
Träffar: Varannan vecka (3h/träff)
Målgrupp: Personal inom LSS och socialpsykiatri och HVB
Kurslängd: 1 termin (ca 14 veckor)
Material: Rekommenderad kurslitteratur meddelas i god tid innan start.
En människas beteende och vanor spelar kanske den mest avgörande rollen för en individs utveckling och påverkar både hälsa, livskvalitet och självständighet.
Mycket formas under de tidigare åren, men det finns stor potential att ändra och utveckla sina beteenden under hela livet med rätt kunskap och stöd. Detta gäller även för individer med varierade funktionsnedsättningar.
Den här utbildningen är utformad för att ge personal inom LSS, socialpsykiatri & HVB de verktyg och insikter som krävs för att effektivt och professionellt stödja individer i deras personliga utveckling.
Utbildningen erbjuder en djupgående förståelse för de mekanismer som formar mänskligt beteende och hur dessa kan påverkas positivt genom evidensbaserade metoder och beprövad erfarenhet.
Exempel på konstruktiva beteendeförändringar
Utvecklad kommunikationsförmåga | Ökad självständighet | Förbättrad hantering av stress och ångest | Utveckling av relationer sociala interaktioner | Målsättning och personlig utveckling
Kursen är uppdelad i tre centrala block som tillsammans skapar en helhetsbild av hur mänskligt beteende fungerar och hur man som stödperson inom LSS, socialpsykiatri & HVB praktiskt kan fungera stödjande för att nå konstruktiva och hållbara beteendeförändringar.
Som deltagare får man en gedigen kompetens paketerad på ett pedagogiskt och tillgängligt sätt. En ny roll att axla som innebär en intressant och värdefull utveckling i sin yrkesroll.
För verksamheten innebär detta en stärkt kompetensbas och en mer effektiv insats för att främja positiva beteenden hos brukare. Kompetens i beteendepedagogik är en investering i framtidens sociala stöd, där kunskap och praktik möts för att skapa verklig förändring.
Efter avslutad kurs ska deltagarna ha med sig:
-
Förståelse för grundläggande principer för hur mänskligt beteende formas och påverkas.
-
Tillämpning av motiverande samtal, coachande tekniker och värderingsarbete för att främja vilja till konstruktiv beteendeförändring.
-
Implementera kognitiva beteendeförändringsstrategier genom strukturerat stöd och praktiska övningar.
Block 1: Mänskligt beteende – Orsaker, mönster och utveckling
I det första blocket utforskas de vetenskapliga grunderna för beteendebildning samt de faktorer som påverkar beteendeutveckling. Deltagarna lär sig att analysera och identifiera beteendemönster samt förstå hur sociala nätverk och miljöfaktorer spelar en roll i nuvarande beteendemönster Denna grundläggande förståelse är avgörande för att kunna skapa effektiva stödinsatser.
-
Förståelse för hur beteenden formas
-
Att analysera beteendemönster
-
Miljöpåverkan och kontext
Block 2: Motivation, coaching och värderingsarbete för beteendeförändring
Det andra blocket fokuserar på de psykologiska verktyg som driver förändring. Genom att kombinera motivationsfrämjande arbete med coachande tekniker och värderingsarbete, får deltagarna verktygen att inspirera och stödja individer att vilja förändra sina beteenden. Kursen betonar vikten av att integrera individuella värderingar i förändringsprocessen, vilket stärker engagemanget och skapar en hållbar vilja till förändring.
-
Värderingar som drivkraft för förändring
-
Motivationsfrämjande arbete
-
Coachande förhållningssätt
Block 3: Kognitiv beteendeförändring – Struktur, stöd och praktiskt genomförande
I det tredje blocket implementeras kognitiva strategier för att säkerställa långsiktiga och hållbara beteendeförändringar. Deltagarna får praktiska övningar och verktyg för att skapa strukturerade stödplaner, genomföra kognitiva övningar och utvärdera insatsernas effektivitet. Genom att kombinera teori med praktiska tillämpningar, förbereds deltagarna att framgångsrikt genomföra beteendeförändringar i sina arbetsmiljöer.
-
Implementera kognitiva strategier
-
Strukturerat stöd och planering
-
Praktiska övningar och genomförande
Avslutande segment : Strategier för långsiktig och hållbart arbete och framgångsfaktorer för vidmakthållande
Om upplägget
Utbildningen kombinerar föreläsningar, självstudier, diskussioner och praktiska övningar för att skapa en dynamisk och interaktiv lärandeupplevelse. Denna blandning säkerställer att deltagarna både fördjupar sina teoretiska kunskaper och utvecklar praktiska färdigheter som de kan tillämpa i sitt arbete.
Behörighet och målgrupp för utbildningen
Utbildningen riktar sig till personer med grundläggande utbildning inom omsorg och funktionsstöd, såsom stödpedagoger, socialpedagoger och undersköterskor
Kompetensen är lämplig för verksamheter inom LSS eller SOL samt för personal som arbetar med individer med måttlig till lindrig funktionsnedsättning eller psykisk ohälsa, som har grundläggande kommunikativ förmåga.
- tis 02 sep.Webbaserad utbildning via Zoom02 sep. 2025 19:00 – 17 dec. 2025 23:00