Pedagogik och kvalitet
Varför välja oss?
För att bidra med kompetens som gör skillnad och leder till bestående resultat krävs ett välfungerande kvalitetsarbete och en pedagogik som vilar på vetenskapliga grunder.
På Edvida tar vi detta på allvar och låter pedagogik och kvalitet vara ledstjärnor i allt vi gör – något som gör oss unika i jämförelse med många andra aktörer.
Läs mer nedan om våra grundpelare i kvalitetsarbetet:


Pedagogiskt grundutbildade konsulter
Det spelar ingen roll hur mycket expertis någon har inom sitt ämne – om inte kunskapen kan förmedlas på ett sätt som engagerar och leder till faktisk förändring, så gör den liten skillnad.
Vi på Edvida vet att oavsett bransch krävs ett pedagogiskt upplägg och förmåga att skapa inlärning som fungerar i praktiken – på arbetsplatser, i team och för individers utveckling.
Därför ger vi alla våra konsulter en pedagogisk grundutbildning skapad av legitimerad lärare, för att säkerställa god pedagogik, tydlig presentationsteknik och förmåga att möta olika målgruppers behov.
Att sätta pedagogiken i centrum är en del av vårt kvalitetstänk – oavsett om du arbetar inom offentlig verksamhet eller näringsliv.

Pedagogiskt stödmaterial för efterbearbetning
Ett vanligt fenomen efter en utbildning är att ny kunskap riskerar att rinna av – särskilt om den inte förankras i vardagen.
Därför har vi på Edvida tagit fram ett pedagogiskt stödmaterial som deltagare får med sig hem. Det innehåller reflektionsfrågor, samtalsunderlag och uppgifter som hjälper till att omvandla insikter till faktisk förändring.
Målet är att skapa hållbar utveckling och bestående resultat – inte bara inspiration i stunden.

Systematiskt kvalitetsarbete
För att ständigt utvecklas har vi utformat ett systematiskt kvalitetsarbete där utvärdering och uppföljning är en viktig del – både vad gäller våra utbildningar, våra handledare och vårt arbete i stort.
Vi eftersträvar kontinuerlig förbättring i nära dialog med konsulter, deltagare och beställare. På så sätt kan vi säkerställa att allt vi levererar håller hög kvalitet – och att våra kunder känner förtroende för både processen och resultatet.
Detta arbetssätt innebär att vi alltid tar till oss synpunkter och anpassar innehåll, metoder och bemötande med era behov som utgångspunkt.
Utan ett seriöst reflekterande förhållningssätt riskerar utveckling att utebli. Hos oss är det tvärtom en självklar del av varje uppdrag.

Kunskapssyn & pedagogisk grundsyn
Vi tror på vikten av att inte bara sprida kunskap – utan att forma lärande som skapar verklig förändring i arbetsvardagen.
Därför bygger våra utbildningar på en tydlig pedagogisk grundsyn: vi varvar teoretiska perspektiv med levande exempel från verkligheten och ger alltid utrymme för reflektion, dialog och aktivt deltagande.
Delaktighet är en central utgångspunkt – både för att skapa engagemang och för att få kunskapen att fästa. Det kräver pedagogisk förmåga att aktivera deltagare genom exempelvis diskussioner och erfarenhetsutbyte.
Vi anpassar varje utbildning efter er verksamhet och målgrupp. Att möta deltagare där de befinner sig, både kunskapsmässigt och praktiskt, är en grundläggande del i vårt pedagogiska arbete.
Våra utbildningsformat
Fysisk utbildning
Insatsen genomförs på plats hos er som kund vid uppdragsbeställning eller i Edvidas egna lokaler under öppna evenemang.
Fördelen är den personliga kontakten, diskussionen och närvaron som uppstår. Samtidigt möjliggörs utrymme för gemensam fika och lunch och en trevlig stund tillsammans.
Pedagogiskt stödmaterial för efterbearbetning av insats ingår.
Digital utbildning
Insatsen genomförs livesänt digitalt via Zoom eller MS Teams med möjlighet till diskussion och interaktion via chatt och mikrofon.
Här kan deltagarna sitta enskilt för sig eller tillsammans framför storbild. Ett smidigt, effektivt och lättillgängligt alternativ.
Pedagogiskt stödmaterial för efterbearbetning av insats ingår.
Blended learning
"flerformatsutbildning"
Insatsen delas upp i tre moment.
I det första får deltagarna tillgång till en förinspelad föreläsning under avtalad tid, vilket möjliggör grundlig bearbetning och förberedelse av frågor.
Den andra delen genomförs antingen fysiskt på plats eller livesänt digitalt, med fokus på uppföljning, diskussion och fördjupning.
Avslutningsvis får deltagarna pedagogiskt stödmaterial för efterbearbetning.