top of page

Tydliggörande pedagogikens betydelse för barns trygghet och lärande i förskolan

Tydliggörande pedagogik har blivit en central del i många förskolors arbete med att skapa inkluderande och strukturerade lärmiljöer. Genom att använda visuella stöd, rutiner och anpassade arbetssätt skapas en vardag där alla barn – oavsett språkliga förutsättningar, neuropsykiatriska diagnoser eller andra behov – får förutsättningar att förstå, delta och utvecklas.

Grunden i tydliggörande pedagogik är att minska osäkerhet och öka begriplighet i vardagen. För barn innebär detta en ökad känsla av kontroll, delaktighet och trygghet. När barn vet vad som ska hända, varför det händer och vad som förväntas av dem, ökar deras förmåga att fokusera, samarbeta och utveckla nya färdigheter.

Forskning visar att barn som vistas i tydligt strukturerade miljöer med visuella stöd får lättare att reglera sina känslor och uppmärksamma instruktioner. Ett konkret exempel är användningen av bildscheman, som hjälper barn att förstå dagens innehåll och övergångar mellan aktiviteter. Detta minskar stress och skapar förutsättningar för lärande – inte minst för barn med autism, ADHD eller språkstörning.

En studie publicerad i Early Childhood Education Journal visade att barn i förskolor som implementerat tydliggörande pedagogik med bildstöd och förutsägbar struktur, i högre grad kunde delta i gruppaktiviteter och visade färre utmanande beteenden än barn i mer oorganiserade miljöer.

Men tydliggörande pedagogik är inte enbart till för barn med särskilda behov – det är en pedagogik som gynnar alla barn. För yngre barn som ännu inte har ett fullt utvecklat språk kan visuellt stöd fungera som en bro till kommunikation och förståelse. För nyanlända barn skapar det ett gemensamt språk innan orden tar form.

Pedagogens roll är avgörande i denna process. Det kräver medveten planering, tydlig kommunikation och ett reflekterande arbetssätt. Tydliggörande pedagogik innebär inte en stel struktur, utan en flexibel vägledning där barnet får stöd att förstå sin omvärld utan att hindras i sin kreativitet eller självständighet.

För att implementera tydliggörande pedagogik framgångsrikt krävs utbildning, tid för reflektion i arbetslaget och tillgång till rätt material. Det handlar om att skapa miljöer där lärande är tillgängligt – inte genom att förenkla, utan genom att förtydliga.

Sammanfattningsvis bidrar tydliggörande pedagogik till en trygg, förutsägbar och inkluderande förskolemiljö där alla barn ges möjlighet att lyckas. Det är en pedagogik som inte bara stärker individens lärande, utan också främjar empati, samspel och respekt i barngruppen. I en mångfaldig förskoleverklighet är tydliggörande pedagogik ett kraftfullt verktyg för att möta varje barn där det befinner sig – och stödja dem att ta nästa steg.


Referens:Dettmer, P., Simpson, R., Myles, B., & Ganz, J. (2017). The Use of Visual Supports to Facilitate Transitions of Students with Autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities

Comentários


Orange_Linje.jpg

© 2025 av Edvida - Kompetensutveckling för ett livslångt lärande

  • LinkedIn
  • Youtube

079-355 4631/ Biblioteksgatan 29, 111 43,  info@edvida.se

bottom of page